dijous, 15 de gener del 2009

Fonamentació de la metafísica dels costums - Kant

Emmarcada en la coneguda com època crítica en l’obra de Kant, la Fonamentació de la metafísica dels costums (1785) (a partir d’aquest punt em referiré a aquest obra com la Fonamentació)   se situa a cavall entre la Crítica de la raó pura (1781) i  la Crítica de la raó pràctica (1788). En la més antigues de les tres Kant tracta les condicions generals de la raó pura i entre la Fonamentació i la més moderna la dimensió pràctica de la mateixa raó (la raó pura pràctica, que conjuntament amb la raó pura especulativa o teòrica, conforma la raó pura), el que es pot anomenar també la crítica de la moralitat. En aquest context de crítica pràctica, la qüestió central a la que Kant fa front amb la Fonamentació és: ¿com és possible l’imperatiu categòric en tant que proposició pràctica sintètica a priori?; i tot i que es planteja en el prefaci justificar també la unitat de la raó pura pràctica amb la raó pura especulativa, pas necessari per emprendre una metafísica dels costums, sabem que necessitaria escriure la Crítica de la raó pràctica per aconseguir-ho. La particularitat de la Fonamentació respecte la Crítica de la raó pràctica radica en el seu caràcter mixte, doncs s’hi troben tant elements d’una crítica de la raó pura pràctica com elements d’una metafísica dels costums.

En la primera secció Kant aborda el trànsit del coneixement moral ordinari al filosòfic, analitza la bondat natural, mitjançant el valor moral i el deure; presenta l’imperatiu categòric com a llei moral; i justifica la necessitat del trànsit esmentat. En la segona secció Kant tracta el trànsit de la filosofia moral popular a la metafísica dels costums; aquesta part esdevé el cos central de l’obra on es desenvolupa la llei moral per mitjà de l’imperatiu categòric i on apareixen alguns elements que es podrien considerar part d’una metafísica de les costums. En la tercera secció parla del trànsit de la metafísica dels costums a la crítica de la raó pura pràctica.

dimarts, 6 de gener del 2009

Desobediencia civil y otros escritos - Henry D. Thoreau

Henry D. Thoreau empezó a escribir sus Diarios (publicados integramente en 1906 en 16 volumenes) al finalizar sus estudios en Harvard. De ahí salen todos sus escritos (incluso sus obras más extensas, como Walden o la vida en los bosques o Una semana en los ríos Concord y Merrimack). La edición que tenemos entre manos, a cargo de Juan José Coy, recoge cuatro de los muchos escritos que Thoreau extrajo: Una vida sin principios, Desobediencia civil, La esclavitud en Massachusetts y Apología del capitán John Brown. El primero es una declaración de principios y los otros tres muestran la evolución del pensamiento de Thoreau des de la resistencia civil o moderada rehusando pagar impuestos hasta la exhortación a la rebeldía abierta contra el Estado como tal.
Nos regala reflexiones como estas:

"Si un hombre pasea por el bosque por placer todos los días, corre el riesgo de que le tomen por un haragán, pero si dedica el día entero a especular cortando bosques y dejando la tierra árida antes de tiempo, se les estima por ser un ciudadano trabajador y emprendedor"
"Yo creo que no hay nada, ni tan siquiera el crimen, más opuesto a la poesía, a la filosofía, a la vida misma, que este incesante trabajar"
"No contrantes a un hombre que te hace el trabajo por dinero, sino a aquél que lo hace porque le gusta".
"Eso que llaman política es algo tan superficial y poco humano que en la práctica nunca he reconocido que me interesara."
"Hay leyes injustas. ¿Nos contentaremos con obedecerlas o intentaremos corregirlas y las obedeceremos hasta conseguirlo? ¿O las transgrediremos desde ahora mismo?"
"No vine al mundo para hacer de él un buen lugar para vivir, sino a vivir en él, sea bueno o malo. Un hombre no tiene que hacerlo todo, sino algo, y debido a que no puede hacerlo todo, no es necesario que haga algo mal."

En mi opinión, de lectura obligatoria en estos tiempos de crisi y paro.